Live Fast: check! Cook Slow: dat lukt niet altijd. Er kruipt vaak veel tijd in eten maken, en dat vind ik niet eens zo erg, want ik kook gra...

Een toverpotje met stekker

Live Fast: check! Cook Slow: dat lukt niet altijd. Er kruipt vaak veel tijd in eten maken, en dat vind ik niet eens zo erg, want ik kook graag. Maar... ik heb dikwijls de tijd niet om urenlang lekker te kokkerellen. En toen kwam de Crock-Pot...


IT&M stuurde ons een Crock-Pot op. Die mocht 2 maanden in onze keuken pronken én pruttelen. Doel? Ons overtuigen van de meerwaarde van een slowcooker.

Ik kende het niet: een Crock-Pot. Toen ik het voorstel kreeg, ben ik eerst even aan het googelen gegaan. "Een Crock-Pot is... het toverpotje met stekker, dat zeer geleidelijk en secuur gerechten gaart op een relatief lage temperatuur."


Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: je stopt alle ingrediënten in de Crock-Pot en enkele uren later is je gerechtje klaar. Echt?

Ik eet graag risotto, maar ik kijk er zo tegenop om zolang in de pot te roeren tijdens het klaarmaken. Toen ik zag dat risotto makkelijk te bereiden is in de Crock-Pot, ging ik meteen aan de slag. Vrijdagmiddag ben ik vrij. Ik stopte alle ingrediënten in het toverpotje: risotto-rijst, witte wijn, bouillon, pompoen, champignons, ui en kruiden. Ik zette de Crock-Pot op 6 uur in lage stand. Wat ik de rest van de namiddag deed? Kuisen, de kindjes ophalen op school, samen een spelletje spelen, aperitiefje drinken (doen we altijd in het weekend) en daarna, net voor etenstijd, deed ik de Crock-Pot open. Mmmm, heerlijk! Verse risotto. Met amper 10 minuten voorbereidingstijd.


De meisjes eten graag gehaktballetjes. Hun bestelling op tijd en stond: gehaktballetjes met kriekjes en puree, of gehaktballetjes met veenbessensaus en puree, of gehaktballetjes met tomatensaus en puree. Uit mijn Crock-Pot kwamen onlangs gehaktballetjes in Oosterse kokossaus. Ik was enthousiast: snel klaar én eens een andere smaak. De meisjes moeten wennen aan vreemde smaken. Het zijn moeilijke eters en staan niet te springen voor nieuwe smaken. Maar we geven niet toe. Stapje voor (mini)stapje blijven we volhouden! 


Een lekker stoofpotje... lang geleden dat ik het nog maakte. Heerlijk, dat pruttelen op het vuur. Maar je mag niet te ver uit de buurt gaan en je mag het zeker niet uit het oog verliezen of je zit met de gebakken peren. Een stoofpotje in de Crock-Pot? Oké, we testen het uit. Alle ingrediënten erin: voorgebakken vlees (de binnenpan van deze Crock-Pot mag op het vuur, dus ik hoef geen extra pan vuil te maken), groenten en kruiden.


Ohja, niet vergeten op het knopje te duwen: 5 uur op de laagste stand. En 5 uur later is mijn stoofpotje klaar. Ik maakte het op zaterdag, en omdat een stoofpotje nog lekkerder is de dag nadien, stopte ik de helft in de koelkast voor een feestelijke maaltijd op zondag. De andere helft ging de diepvriezer in. Voor een volgende keer, dan heb ik nog minder werk. Het stoofpotje was, zoals verwacht, om vingers en duimen bij af te likken. Maar té speciaal voor de meisjes. Zij kregen een B-menu. Ik hoop zo hard dat ze binnenkort weer alles mee-eten, net zoals vroeger. In de tijd dat ons klein Elientje nog olijfjes, sprotjes, ansjovis, ... lustte. Waar is de goeie ouwe tijd? 

 
Op internet vind je vele recepten voor gerechtjes met de Crock-Pot. Je kan er echt alle kanten mee op: soepen, risotto's, pastasauzen, stoofpotjes, gevulde paprika, ossobuco, pulled pork, kip, goulash, stoofpeertjes, chocolademelk, desserten, ... Een dessert, dat wilde ik ook wel eens proberen. Ik ging voor de rijstpudding waarvan het receptje in het bijhorende receptenboek staat. Dat verhaal is niet goed afgelopen. Dessertrijst, melk, boter en suiker in de Crock-Pot, aanzetten en wachten. Ik bespaar je een foto van het resultaat én van het lot van de dessertrijst. Maar geloof me, die zag er niet goed uit. Ik vermoed dat ik het zelf verprutst heb door halverwege eens te roeren. Toen zag ik de bui al hangen. Misschien had ik dat beter niet gedaan? Ik probeer het binnenkort nog eens opnieuw. Nu ik gelezen heb dat je ook crumble, brownies, smeuïge chocoladetaart, fudge en cheesecake kan maken in de Crock-Pot, ga ik misschien toch een verlening van de proefperiode aanvragen. Ohja, je kan er zelfs appelmoes in maken! Jammer dat ik dat nog niet wist toen in september de appels zomaar voor het plukken waren.

Spaghettisaus maken, dat wilde ik toch ook nog eens proberen. Ik bakte het gehakt aan in de binnenpan. Daarna uitje, groentjes, tomatensaus en kruiden erbij en duwen op de knop. En een paar uur later is de heerlijke bolognaise saus klaar. Echt heerlijk. En de helft heb ik weer ingevroren voor een andere keer. Zo snel heb ik nog nooit spaghettisaus gemaakt. Alles de pot in en wachten: that's it. 


Of wij op deze korte periode fan zijn geworden van de Crock-Pot? JA!
Waarom wij fan zijn geworden van de Crock-Pot?
* Alle ingrediënten gaan in je toverpotje: soms rauw, soms aangebakken. Stekker insteken en dan zit je job er al op.
* Het eten is zo snel klaar! Tis te zeggen... je moet wel goed plannen. Want het duurt natuurlijk wel enkele uren voor het eten op tafel kan. Maar je kan je Crock-Pot 's morgens aanzetten om 's avonds lekker te eten, of je kan gerechtjes de dag voordien klaarmaken en/of invriezen.
* De heerlijke geur die uren door je woning dwaalt.
* Je eten kan niet aanbranden.
* De Crock-Pot doet je experimenteren. Je gaat op zoek naar nieuwe gerechtjes, nieuwe receptjes. Je ontdekt nieuwe ingrediënten, nieuwe smaken. Het wordt een avontuur.
* Je merkt een duidelijk smaakverschil: het vlees, de groentjes hebben lang gegaard. De smaken komen optimaal vrij. Je proeft het, écht!
* Het vlees wordt botermals. En krimpt nauwelijks. In de braadpan verliest je vlees 35% aan gewicht. In de oven zo'n 25%.
* De Crock-Pot spaart energie. Het apparaat gebruikt niet meer stroom dan een gloeilampje!
* De Crock-Pot creëert tijd, voor andere dingen.

Het model dat wij uitgetest hebben heeft een adviesprijs van € 139,95. Maar er zijn nog een heleboel andere opties voor verschillende budgetten. Je hebt al een Crock-Pot voor € 49,95. Dat is dan een exemplaar met een kleinere inhoud van 2,4 liter, meer geschikt voor gerechten voor 2 personen. Hier vind je een Crock-Pot voor elk budget!


Meer weten?
http://www.itmonline.nl/merken/crock-pot/duraceramic-saut%C3%A9-slow-cooker-wit-4-7l-tot-5-personen/