De roosjessnijder Rösli van GEFU inspireert alle keukenartiesten om lekkere, vooral decoratieve gerechten te maken. Met deze handige hulp i...

Wortelroosjes in een handomdraai

De roosjessnijder Rösli van GEFU inspireert alle keukenartiesten om lekkere, vooral decoratieve gerechten te maken. Met deze handige hulp in de keuken kan je verschillende soorten harde groenten omvormen tot mooie roosjes. Dat klinkt als muziek in onze oren! Snel uittesten.

Oké, ik beken. Ik ben verslaafd. Nu een half jaar ongeveer... Bento, I love it! Je hebt er ongetwijfeld al van gehoord. Bento is Japans voor 'lunchbox'. Toen de brooddoos van Elien een tijdje redelijk vol weer naar huis terugkeerde, was het tijd voor actie. Operatie brooddoos werd gelanceerd. Koekjesvormpjes had ik al met hopen. De collectie werd verder uitgebreid en ik kocht ook leuke prikkers. Elke dag probeer ik een leuke, uitnodigende, lekkere en verrassende brooddoos te vullen voor de meisjes. Het resultaat? De brooddoos komt altijd leeg naar huis én Elien vraagt 's avonds al nieuwsgierig wat ze de volgende dag mee naar school zal krijgen. Missie geslaagd! 

Toen GEFU vroeg of we de roosjessnijder Rösli wilden uittesten, was ik meteen enthousiast. Je kan er mooie roosjes mee snijden. Ideaal voor in de brooddoos. Elien is niet zo'n liefhebber van groentjes, maar met wortel doe ik haar altijd plezier! Wortelroosjes... dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

Aan de slag! Eerst schil ik de wortels met een dunschiller. Vervolgens de puntjes eraf snijden en beginnen slijpen. Ja, deze roosjessnijder werkt echt als een slijper. Je zet je wortel rechtop tegen de opening, en je begint te draaien. Je moet voldoende druk zetten zodat je wortel niet breekt. Na even draaien begint je wortel ook echt op een geslepen potlood te lijken. 



Ik zette Elien zelf ook eens aan het werk met de groentensnijder. Ze begreep meteen de werkwijze, maar het lukte haar nog niet. Ze kan nog niet genoeg druk zetten op de wortel om die tot een mooi roosje te draaien. Nog wat meer boterhammetjes (en groentjes!) eten dus.

  Onderaan de wortel ontstaat een kort 'steeltje'. Ideaal om je roosje straks op een tandenstokertje te prikken. Dat steeltje houdt je bloemetje samen.



Wanneer ik een aantal roosjes gedraaid heb, prik ik ze op een tandenstoker. Die schuif ik helemaal door de wortel, tot er een stukje uitsteekt. Daarbovenop prik ik een klein druifje of een besje.



En dan gaan de roosjes de brooddoos in. Elien heeft altijd graag rauwe wortel gegeten. Lore was minder fan. Maar sinds we de wortelroosjes maken, verorbert ook kleine Lore de ene wortel na de andere. De presentatie doet echt veel, dat is duidelijk.



Deze groentensnijder is klein, praktisch, makkelijk op te bergen, handig in gebruik en goedkoop (€9,30). En het allerbelangrijkste voor mij: het resultaat is zo lief en schattig. De roosjes van wortel (of ramenas of andere harde groenten) zijn een echte blikvanger op tafel, of in de brooddoos.

Morgen geven we een roosjessnijder Rösli van GEFU weg op de blog. Hou ons in de gaten!


Meer weten?
https://www.gefu.com