Ons motto? 'Wat je zelf maakt, maak je beter.' Dus knutselen we erop los. Regelmatig ligt de tafel vol strijkkralen, stickers, lijm,...

Hét knutselparadijs!

Ons motto? 'Wat je zelf maakt, maak je beter.' Dus knutselen we erop los. Regelmatig ligt de tafel vol strijkkralen, stickers, lijm, verf, stiften, tekensjablonen, kralen, ... Of we eens iets nieuws wilden uitproberen van De Banier? 't Zal wel zijn!


De Banier wil jong en oud, klein en groot, individu en groep aanmoedigen om te creëren, te spelen en te doen. Zelf dingen maken is, volgens De Banier, een belangrijke meerwaarde in het dagelijkse bestaan. En dat kunnen wij alleen maar beamen! Hun ruime aanbod creativiteitsmaterialen zet je goed op weg om je ideeën om te zetten in daden.

De winkel van De Banier is hét paradijs voor iedereen die graag knutselt. Ben je er nog niet geweest? Dan moet je dat zeker eens doen! Het is de moeite! Maar je kan ook van thuis uit winkelen via de webshop. We combineerden beide. Thuis pluisden we de webshop uit. De keuze papiertechnieken, verftechnieken, modelleren, giettechnieken, textiel, decoratie, natuurlijke materialen, sieraden en allerlei is echt immens. Je zult niet weten wat eerst te kiezen. En inderdaad,ook wij wisten niet wat eerst te kiezen. Na lang wikken en wegen, werd dit ons boodschappenlijstje:
* SES strijkkralen Minnie Mouse: € 7,95
* Fimo Kids set basis: € 11,95
* Schrinkle A4 Transparant: € 7,95
* Schrinkle Accessoire 16 stuks ketting: € 2,70
* Schrinkle Accessoire 12 stuks sleutelring: € 2,70




Ik trok met m'n boodschappenlijstje naar De Banier in Antwerpen. Wauw! Ik zou er een hele dag kunnen doorbrengen. Ik wist niet waar eerst te kijken. Zo veel leuk materiaal. Gelukkig had ik mijn keuze vooraf op de webshop gemaakt en wist ik waarnaar ik op zoek moest. De winkeldames waren ontzettend vriendelijk en gaven een woordje uitleg bij het krimppapier. Ik had het al veel gezien op Pinterest, maar nog nooit eerder mee gewerkt. Ik informeerde naar de bijhorende stiften, maar de winkeldame vertelde me dat het ook perfect gaat met wasco's of kleurpotloden. Dat het effect dan zelfs mooier is. Ik ging ook even snollen in de koopjeshoek. En Minnie Mouse vloog terug de winkelrekken in, want ik vond de SES strijkkralen van Hello Kitty mét korting. Wat zal Elien blij zijn!

Thuis startten we onmiddellijk met de strijkkralen. In het doosje zitten 1200 strijkkralen in de juiste kleuren, een figuurplaat van Hello Kitty én een strijkpapiertje. Elien ging meteen aan de slag. Onze vorige projectjes met strijkkralen waren telkens eenvoudige projectjes: een hartjes-figuurplaat waarbij Elien de kleurtjes kriskras door elkaar legde tot een mooi geheel. Nu was het voor echt, want we moesten het patroontje volgen om een 'echte Hello Kitty' te creëren.



Wat gaat dat goed! Elien vindt het erg leuk om het patroon te volgen en de strijkkralen één voor één op de juiste plek te leggen. En ja hoor, na een halfuurtje zeer aandachtig werken, ligt Hello Kitty voor ons. Wat is Elien fier!




Waar ik zelf het meest benieuwd naar was, was de krimpfolie. Ik had er al zoveel leuke dingen van zien passeren en wilde het heel erg graag eens zelf uitproberen met de meisjes. We knipten een A4-blad in 4 stukken. Elien en Lore kregen de opdracht om met kleurpotloden een mooie tekening te maken op het blad.



Lore houdt van abstracte kunst: lijnen en vlakken. Elien gaat voor figuren. Toen ik Elien vertelde dat ik haar blaadje in de oven ging stoppen, wist ze niet wat ze hoorde. 'In de oven?!?' Ja hoor, de oven! Eerst een gaatje erin maken met de perforator voor de sleutelring.


Het is echt heel eenvoudig: je neemt aluminiumfolie, je legt er de tekeningen op, je zet de oven op 150° en je schuift de krimpfolie erin. Blijf er best even bij, want het duurt echt niet lang. Eerst krult de folie omhoog en daarna gaat ie weer plat. Dan nog enkele seconden en het mag weer uit de oven.


Heel even afkoelen en klaar! Ik legde er een zwaar boek op, zodat de krimpfolie mooi plat zou blijven. Afwerken met de sleutelring en klaar. Wat waren de meisjes blij met hun zelfgemaakte sleutelhanger. En wat een leuk materiaal om mee te werken! Wordt zeker vervolgd! Leuk ook om als kadootje te geven.




Ook voor de fimo waren we benieuwd. Al veel van gehoord, nog nooit zelf geprobeerd. Toen Lore met papa op stap ging, haalden Elien en ik de fimo boven. We zochten op Pinterest naar enkele leuke ideetjes. Elien moest niet lang nadenken: een lieveheersbeestje en een inktvisje. In dit pakketje zitten de meest voorkomende kleurtjes: groen, geel, rood, blauw, wit en zwart. Ideaal.

We begonnen te kneden, uit te rollen en bolletjes te maken.



De fimo is heerlijk om mee te werken: zacht en makkelijk kneedbaar. Aan de hand van de voorbeeldjes op internet, vormden we de figuurtjes. Wat werden ze mooi!



Even de oven in, een halfuurtje op 110°, en onze figuurtjes zijn helemaal afgewerkt. Ze zijn zoooo schattig!

Wat zijn we blij dat we enkele leuke knutselspullen van De Banier mochten uittesten. Ze zijn allemaal getest én goedgekeurd. En... het smaakt naar meer. Binnenkort trek ik nog eens de stad in... naar De Banier voor: stempels, materiaal om kaarsen te gieten, gips, en nog zoveel meer!

Kijk hier zeker eens tussen de knutseltips van De Banier.



Meer weten? 
http://www.debanier.be/