Het concept is erg eenvoudig. Je hoeft je geen zorgen te maken over het weekmenu, over de ingrediënten die je nodig hebt en over de recepten...

HelloFresh: verrassend én lekker!

Het concept is erg eenvoudig. Je hoeft je geen zorgen te maken over het weekmenu, over de ingrediënten die je nodig hebt en over de recepten zelf. HelloFresh bereidt alles voor: gezonde en lekkere gerechten, de inkopen én de recepten. Het enige wat jij moet doen? Je keukenshort aantrekken, achter het fornuis staan én proeven. Wij probeerden het uit.

HelloFresh, de bezorger van maaltijdboxen, breidde haar assortiment vorig jaar in september uit met een Familybox. Deze maaltijdbox is gericht op gezinnen met kinderen van 4 tot 12 jaar. De recepten zijn toegankelijk en ouders staan minder lang in de keuken om de gerechten te bereiden. De Familybox wordt wekelijks thuis bezorgd en bevat toegankelijke recepten voor zowel vlees- en vis-, als vegetarische gerechten en alle ingrediënten die je daarvoor nodig hebt.

De week voor onze HelloFresh box geleverd zou worden, kreeg ik een mailtje met alle informatie over de levering van onze box. In het mailtje stond de bezorgtijd: tussen 17u30 en 20u30. De avond voordien zou ik nog een sms krijgen met een preciezer tijdstip. Ik kreeg een overzicht van de recepten. In de mail zit ook een overzicht van de extra ingrediënten die we in huis moesten halen: extra vierge olijfolie, roomboter, peper en zou, olijfolie en groentebouillon. We hebben alles in voorraad!

Maandagavond krijg ik een sms "Goedemiddag! Jouw HelloFresh Box wordt morgen rond 20:30 bezorgd. De bezorgtijd kan een uur afwijken. Groet, Maartje. Geen sms meer? Mail naar sms@hellofresh.be". Dinsdagavond rond 20 uur stond hier een vriendelijke Nederlandse dame met een grote doos voor ons. Heel nieuwsgierig dook ik meteen in de doos om te kijken welke ingrediënten erin zaten. Ons menu voor de komende dagen?

* Visspiesjes met tomatencouscous en oregano
* Spinazie-gehaktschotel met peterseliewortel
* Pannenkoekentoren met groenten, spek en kaas

De ingrediënten zagen er prima uit: lekker vers. De meeste groenten en fruit zaten los in de doos, een aantal anderen zaten verpakt. 

De Familybox bevat alle ingrediënten, in exact afgemeten hoeveelheden, voor 3 gevarieerde maaltijden voor het hele gezin (4 personen in ons geval). Voor kinderen wordt dezelfde hoeveelheid ingrediënten gerekend als voor volwassenen. Er zitten receptenfiches bij. Op iedere fiche staat een foto van het gerecht, de ingrediënten, allergenen, benodigdheden, voedingswaarden, tips én een uitgebreid recept per stap voor stap wat je moet doen geïllustreerd met foto's. Handig!

We beginnen met de visspiesjes. Zelfs de spiesjes zitten mee in de box!



De vis die aan de spies zit, is koolvis. Door zijn volle smaak past de vis goed bij de tomatencouscous. Op de receptenfiche staan een aantal tips om je kinderen te betrekken bij het voorbereiden van de familiemaaltijd. Ik laat Lore de oreganoblaadjes van de takjes halen en in een bakje stoppen. Wat is ze blij dat ze mama kan helpen.

Ook Elien vraagt de laatste tijd voortdurend of ze in de keuken mag helpen om het eten voor te bereiden. Zij mag de visstukjes op de spiesjes steken. Dat doet ze heel nauwgezet.  

Ik vind het altijd fijn om niet teveel potten en pannen op het vuur te hebben staan. Ik heb er nu 2 nodig: mijn wok voor de couscous en een pan voor de vis. Ideaal.



Na een halfuurtje staat een lekker bord op tafel. Eigenlijk eten we veel te weinig vis. Onze meisjes zijn echte carnivoren en er is geen viswinkel in de buurt. Ik weet het, flauwe excuses. Daarom genoot ik des te meer van deze lekkere koolvisbrochette.


Elien zit op dit moment in een erg moeilijke eet-fase. Vroeger at ze alles (echt alles: sportjes en olijven inbegrepen, jakkes!). Ze heeft op dit moment nog maar enkele top-gerechtjes (en geloof me, dat zijn er niet veel). Voor de rest wil ze niet teveel verrast worden aan tafel. Ze houdt niet van verandering. Ik kon haar niet overtuigen met dit visspiesje. Hopelijk is dat maar een fase. Lore daarentegen staat wel open voor nieuwe gerechtjes en proeft met smaak van haar maaltijd. Ze blijft bij haar mening: ze verkiest vlees boven vis. Misschien toch een werkpuntje voor mama: meer vis aanbieden. Mama en papa eten hun hele bord leeg. De vis is snel allemaal op. Couscous is nog over, véél couscous. Ik heb het gevoel dat de verhouding couscous-vis niet helemaal correct zit. Papa krijgt de dag nadien nog couscous mee naar z'n werk en ook mama heeft nog een volledig bord voor 's middags.

Op dag 2 maken we een spinazie-gehaktschotel met peterseliewortel. Toen ik aan een collega vertelde over de peterseliewortel, waarvan ik dacht dat het gewoon pastinaak was, vertelde zij me dat er wel degelijk een wereld van verschil is. Heel gek. Peterseliewortel, ik kende het niet, ziet er net hetzelfde uit als pastinaak, maar smaakt totaal anders. Een nieuw ingrediënt leren kennen! Missie geslaagd. Dit eenpansgerecht is makkelijk te bereiden en staat na een halfuurtje op tafel.



Lore eet met veel smaak. Ze is vooral fan van de perenmoes. En mama ook. Zo had ik nog nooit perenmoes gemaakt: peren schillen, in kleine stukjes snijden en de staafmixer erin. Het is klaar voor je het weet. Dit gerechtje is écht lekker! De fiche zit al tussen m'n kookboeken. Binnenkort zet ik het weer op tafel! De peterseliewortel smaakt lekker zoet en past er prima bij. We eten alles bijna helemaal op, er is nog een klein beetje over voor 's anderendaags. Dat kon er echt niet meer in.
 

Op dag 3 is het feest, dan komen er pannenkoeken op tafel. Het plan: van de pannenkoeken een toren bouwen. Door de pannenkoeken op te stapelen en er punten van te snijden, ziet het er extra feestelijk uit. Elien helpt het deeg te maken. We mengen de volkoren pannenkoekenmix met tijm. 

We beleggen de pannenkoeken met spek, kaas, sjalot, courgette, champignons en een rode Turkse peper. Normaal gezien ben ik expert in het klaarmaken van pannenkoeken en het omdraaien in de pan. Maar dat lukt nu niet zo goed. Misschien door de groentjes? Mijn pannenkoek scheurde telkens op een plaats. Soms opzij, soms in het midden. Maar geen nood, ik reconstrueerde de pannenkoek op het bord, zodat het er oké uitzag. Ik was er wel even mee bezig om de verschillende pannenkoeken te bakken en te reconstrueren. Gelukkig was het weekend, want in de week zou het iets teveel tijd in beslag genomen hebben. Je kent het wel: nadat je de vermoeide kindjes van school ging halen, moet het eten snel op tafel staan!


Mijn pannenkoekentoren zag er niet helemaal uit zoals op de foto van het recept, maar het is de smaak die telt. Toch?



En die smaak zat helemaal goed. Het was een combinatie tussen pannenkoek en omelet. Lore was meteen overtuigd en bleef maar eten. Grote stukken courgette gingen makkelijk naar binnen, terwijl groentjes anders toch niet zo vlot gaan. En ook de rest van de pannenkoek was op 1 2 3 verdwenen. Jammie.

Elien vond het er maar gek uitzien en we hebben dan ook lang moeten aandringen voor ze wou proeven. Maar eens ze haar eerste hap binnen had, smaakte dat duidelijk naar meer! Voor onze pannenkoekentoren had ik maar de helft van de ingrediënten gebruikt en het was meer dan genoeg. We konden dus 2 dagen later nog eens een pannenkoekentoren bouwen én oppeuzelen.

De box die wij nu uitprobeerden, kost 63 euro. Dat is de all-in prijs voor 3 maaltijden voor 4 personen, BTW en levering inbegrepen. Dat komt dus neer op 21 euro per maaltijd. Niet goedkoop, maar het is wel tijdsbesparend voor de kok van het gezin. Je moet je niet suf denken over nieuwe, zonde, snelle gerechtjes en je moet geen ellenlange boodschappenlijstje opstellen. En zeg nu eerlijk: daar kruipt toch veel tijd in? Ik ben er elke week op dinsdag toch eventjes zoet mee. Ik vond het ook erg leuk om me eens te laten verrassen. Voor mij was dit een verwenbox: ik moest gewoon de doos openen en het recept volgen. Heerlijk. Voor de meisjes was het een ontdekkingsbox: ze proefden andere smaken. Lore heeft ons aangenaam verrast en smulde smakelijk van ieder gerecht. Voor Elien was het even wennen, maar kunnen we dat op de leeftijd steken?

Mama Tiny mag ook een HelloFresh Familybox uittesten. We zijn benieuwd naar haar mening en vooral... die van de kinderen! Wordt vervolgd...


Meer weten?
https://www.hellofresh.be/boxen/family-box/