dinsdag 1 december 2015

Proefkonijn: de klas van juf Veerle

Ik ben Juf Veerle.
Ik sta in de derde kleuterklas.



Dit is mijn 29ste jaar dat ik lesgeef.
Ik sta voor het 4de jaar in de derde kleuterklas.
Ik heb in mijn loopbaan bij alle leeftijden gestaan.
Wat ik het allerliefst doe in de klas? Verhalen vertellen en samen verhalen verzinnen of samen al spelend dingen verkennen en ontdekken. Dat is leuk bij de 5-jarigen. Je al veel met hen praten en ze weten ook al veel.
Wat ik heel leuk vind, is als ik kan vaststellen op het einde van het schooljaar dat ze hebben geleerd om samen te praten. Problemen kunnen ze onderling uitpraten en overleggen. Ze leren zelfstandig worden op vele gebieden.
Ik kan heel erg boos worden wanneer mijn kleuters liegen of achterbaks iets doen en dan niet willen toegeven of antwoorden met 'jamaar'. Ik heb liever dat ze eerlijk zeggen dat ze iets verkeerd gedaan hebben dan dat ze beginnen te liegen.
Wat ik elk jaar opnieuw wil bereiken, is dat ze durven, kunnen openbloeien en zich goed voelen in de klas. Dat ze stappen vooruit kunnen zetten en hun zelfvertrouwen indien nodig groeit!