Het is de allereerste Kerst van Kleine Eend, en ze wil dolgraag dat de Kerstbeer met zijn zak vol cadeautjes bij haar langskomt. Cato is ...

De Eerste Kerst van Kleine Eend

Het is de allereerste Kerst van Kleine Eend, en ze wil dolgraag dat de Kerstbeer met zijn zak vol cadeautjes bij haar langskomt. Cato is altijd heel nieuwsgierig naar nieuwe boekjes. Dat was deze keer niet anders. 

De Kerstbeer komt alleen langs bij goede eendjes, en Kleine Eend is niet zeker of ze dat wel geweest is. "Een verhaal over kleine diertjes vindt ze altijd heel interessant." Mama Emmy las het boek voor Cato (3 jaar) en grote broer Kobe.

"Kleine Eend viert voor de eerste keer kerstmis en wil graag een cadeautje vinden voor mama en papa. Onderweg is hij snel afgeleid door zijn vrienden en hij is dan ook verdrietig omdat hij denkt dat de kerstbeer niet zal komen. Maar proberen lief te zijn en goed proberen te doen telt ook al", vat Cato het verhaal samen. "Het sneeuwballengevecht vond ik echt grappig! Ik probeerde om ook een sneeuwbal te gooien naar Kasper Kat."


Toen mama Emmy het boek voor het eerst toonde aan Cato, was ze direct betoverd door de blinkende letters op de kaft. "Ik vind het heel plezant om te voelen aan de sneeuwvlokjes op de kaft." Kleine Eend zelf en ook de tekeningen toverden meteen een glimlach op Cato's snoetje. "Ik vind Kleine Eend het leukst van allemaal. Kleine Eend ziet er heel schattig uit. En hij doet heel hard zijn best om een cadeautje te zoeken voor zijn mama en papa."


Het boek brengt bij Cato wel wat emotie los. "Ik leefde heel hard mee met Kleine Eend, vooral wanneer die voor de gesloten poort van de markt stond. Dat vond ik echt heel erg. Ik ben dan ook lang op dat blad blijven hangen en vroeg mijn mama altijd opnieuw waarom de poort gesloten was. En waarom Kleine Eend zo lang gespeeld had."

Cato las het boek meteen 2 keer na elkaar. En daar zal het niet bij blijven. Ook mama Emmy leest graag mee. "Ons Cato was direct mee met het verhaal, ze snapte het ook. Ze was heel aandachtig en wou snel de volgende bladzijde zien. Behalve dan bij de gesloten poort aan de markt. Ik vond het wel wat raar geformuleerd, of vertaald, dat Kleine Eend een 'goed' eendje probeert te zijn. Ik heb het zelf gelezen als 'braaf' eendje, dat iets goeds of liefs zoekt om te doen voor mama of papa." In andere boekjes stelt Cato altijd veel vragen. "Die hebben vaak zelfs niks met het verhaal te maken. Maar in dit boekje was ze heel nieuwsgierig naar het vervolg. We hebben het nu 2 keer gelezen, dus misschien komen de vragen de volgende keer wel. Het is een leuk verhaaltje over een kleine eend die iets liefs wil doen voor zijn mama en papa."


Kan Kleine Eend nog iets goeds bedenken voor het Kerstavond is? Eendje gaat naar de kerstmarkt en haalt voor mama en papa een speciaal cadeau om open te maken op kerstochtend. Mama Emmy liet weten alvast blij te zijn met dat speciaal cadeau. 

Vonden jullie een speciaal cadeau voor Kerst?


De Eerste Kerst van Kleine Eend 
Dawn Richards en Heidi D'hamers 
€ 12,95
 https://www.epo.be/boekenportaal/boekinfo_boek.php?isbn=9789491545009